De toekomst van olie

14/11/2008 om 11:31 | Geplaatst in Beursnieuws | Plaats een reactie
Tags: , ,

De laatste weken lijkt het wel alsof er op de wereld geen energie probleem meer is. De prijs van olie daalde van $147 deze zomer naar onder de $60 per vat. Wat is de reden voor die daling?

Een antwoord op die daling is niet met 100% zekerheid te geven, maar ik heb er wel mijn gedachten over. Aan u om te bepalen of die gedachte ook hout snijdt. Deels heeft die daling naar mijn idee te maken met sentiment. Beleggers verwachten een recessie in Amerika en Europa en daarmee lagere energie behoeftes uit die landen. Het meeste beleggingsgeld zit nog in die regio’s, dus het sentiment aldaar bepaald wereldwijd de koersen. Ik sluit niet uit dat het bovenstaande marktinvloed heeft. Bijna iedere analist zal u het bovenstaande antwoord geven.

Naar mijn idee is er echter een situatie actueel die uniek te noemen is. Een situatie die heel veel meer invloed op de huidige prijsvorming van olie heeft. 

Naar mijn idee is de extreme prijsdaling van olie te wijten aan het feit dat de marktpartijen die normaal gesproken een positie in de oliemarkt aanhouden nu uit die markt zijn gestapt. Ze moesten die markt wel uit, omdat ze financieel in de problemen zijn gekomen.

Lees de rest van: De toekomst van olie

Geef een reactie Volgende »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.
Entries en reacties feeds.